Vigsel notisblokk1

Bryllup

Skal dere gifte dere?
Da er dere velkommen til vigsel i en av våre kirker i Tynset prestegjeld.

Ønsker dere vigsel i sommermånedene bør dere være ute i god tid, ettersom de fleste ønsker bryllup i juni, juli og august.

Nedenfor gir vi informasjon om foreberedelsene før vigselen finner sted: Kontakt kirkekonttoret for å avtale dato for vigsel.
  • Fra 1.oktober 2004 må dere gå til folkeregisteret i deres bokommune for å fylle ut skjemaer for "prøving av ekteskapsvilkår".
  • Dere bringer med kopi av prøvingsattesten til prestekontoret/presten hvor vigselen finner sted. Dette må skje i god tid i forkant av vigselen.
  • Om dere har spesielle ønsker for musikk under vigselen, må dere kontakte organisten i god tid for nærmere avtale.
  • Dere avtaler tid for vigselssamtale med presten. Samtalen finner sted i kirken hvor vigselen skal foregå, som oftest noen få dager før vigselen. Der vil det også bli en praktisk øvelse/gjennomgang av vigselsritualet.
  • Om dere ønsker å pynte i kirken før vigselen, må dere ta kontakt med kirkekontoret som vil være behjelpelig med tilgang til kirkerommet dagen før vigselen finner sted.

Så håper vi at det blir en stor og minnerik dag både for brudepar, familie og venner!

De offentlige skjemaene fåes ved henvendelse til Folkeregisteret, eller dere kan finne de
 her på skatteetaten sine hjemmesider.