ÅPEN KIRKE I SOMMER

Tynset kirke holder åpent for besøkende i sommer fra 20. juni til og med 14. august.

Åpningstider:

hverdager fra kl. 09.00 til kl. 19.00

helgene fra kl. 10.00 til kl. 19.00

Tynset kirke er en åttekantet tømmerkirke og har en flott beliggenhet på Kirkegga, med utsyn utover bygda og dalen.  Da den forrige kirken (fra 1708) brant i 1792, ble det først foreslått å bygge en ny kirke i stein, men dette ble regnet som for vidløftig.

Arbeidet med oppføring av kirkebygget tok til i 1793 og ble ble innviet i 1795. Byggmester Peder Ellingsen hentet fra Røros for å bygge den nye kirka. Han var overbyggmester på kobberverket på Røros og hadde vært med på oppføring og innredning av Røros kirke. Taket har knekk, sakristi er bygd i to etasjer og mot vest har kirken et høyt tårn. Tynset kirke har ikke tilbygg for kor som Røros kirke. Dette gir Tynset kirke mer preg av sentralkirke. Kirken er beskrevet av som «langstrakt åttekant av Røros-typen»

Kirkerommet i Tynset kirke er preget av duse blåfarger med en del marmorering og hvit himling. Det er prekestolsalter i kirken med losjer på hver side på samme måte som i Røros kirke. Ordningen med prekestolsalter er i tråd med den tids skikk og med protestantismens vekt på preken og samhørighet mellom ord og sakrament. I tillegg til prekestolen med inngang fra gallerietasjen, står det en prekestol ute i kirkerommet. Alterbildet ble satt inn i 1826 og er malt av Ola Beitdokken. Det viser en korsfestelsesscene, der vi ser Johannes og gråtende kvinner med fjellformasjoner i bakgrunnen. Døpefonten er fra ca.1890, laget av Ole Andreassen Haugen.

Kirken fikk utvendig panel i 1834. Den ble da malt rød med hvite vindusrammer, og de innvendige veggene ble hvitmalt et par år senere. I 1867 fikk utsiden sin nåværende hvite farge tilbake. Mye av 1700-tallsinteriøret forsvant i 1881, og innerveggene ble brunmalt. Så i 1924 ble det gjennomført en større restaurering ledet av Domenico Erdmann, og interiøret fikk da sin nåværende form, mens ytterveggene fikk beholde sin hvitfarge.

Bardu kirke fra 1829 ble bygget etter mønster av Tynset kirke. Omkring 1800 migrerte en del av befolkningen fra Nord-Østerdalen til Nord-Norge og særlig til nybyggerområdene i Bardu. Størstedelen av befolkningen i Bardu på den tiden hadde bakgrunn fra Tynset og Alvdal, og beholdt kontakten sørover.

Hovedorgelet i Tynset kirke er bygd i 1959 av Marcussen & Søn i Åbenrå i Danmark, og har tidligere stått i Sankt Peders kirke i Næstved i Danmark. Orgelet ble satt inn i Tynset kirke i 2017 og har 2600 piper og 36 registre.

Publisert av:  den 15-06-2022