RÅD VED BEGRAVELSER

Kirkevergen på Tynset har kommet med oppdaterte råd vedrørende begravelser etter retningslinjer gitt av Tor Halvor Bjørnstad-Tuveng, kommuneoverlege på Tynset.

Gitt smittepress i regionene prøver vi i begravelser å åpne opp for 50 personer (inkludert ansatte) i Tynset kirke, 30 i Kvikne og Tylldalen kirker og 20 i Brydalen kirke. Begravelser er en samfunnsmessig viktig sermoni og det må være høyde for å kunne avvikle dette.

De nye oppjusterte tallene for deltakere i begraveler forutsetter:

1. Organisering slik at en unngår kø inn/ut av kirka. Det er nok lurt at noen styrer dette slik at en liten gruppe med mennesker setter seg i gangen. Ha tilgjengelig antibac som alle bruker før de går inn.
  2. Personer som er syke med luftveisinfeksjoner eller er i karantene kan ikke komme. Dersom det er nære pårørende til familien, kan man forsøke å flytte tidspunktet for begravelse eller minnestund, slik at dette lar seg løse. Her går det an å rådføre seg med kommunelegen ved spesielle tilfeller. Her er det viktig for folk å få forståelse av at man forsøker å etterkomme ønskene så langt man kan.
  3. Avstand: 2 meter om mulig mellom personer som ikke er i samme husstand. Ha fokus på å unngå kø inn og ut av kirka. Håndhilsen og fysisk kontakt bør erstattes med et nikk. Dersom noen skille finne på å klemme eller håndhilse - vis forståelse for dette, ikke irettesette.
  4. Minnesamvær bør som hovedregel ikke arrangerest. Kan være noe man planlegger på senere tidspunkt.

Vær OBS på at mange i begravelser er i risikosone og det er viktig at man organiserer begravelsn så trygg som mulig.

Om smittefaren øker, kan det hende vi må gå ned på antallet igjen.

Publisert av:  den 28-04-2020