RÅD VED BEGRAVELSER

Begravelser utgjør en betydelig smittefare, der for har kirkevergen i Tynset i samråd med kommunelegen, gitt disse rådene ved begravelse.

Begravelser utgjør en betydelig smittefare, deltakerne i begravelser er også eldre og risikoutsatte personer.

Kommunelegens anbefalinger er å arrangere så små begravelser som overhode mulig for kun nærmeste familie/pårørende, og ber alle om å se an situasjonen og planlegge minnesamvært på et senere tidspunkt.

Særlig over 20 personer i Tynset kirke vil ikke kommunelegen anbefale, og de må sitte så spredt som mulig. Man kan for eksempel  bukke i stedet for å håndhilse eller klemme.

Det kan også være en løsning å bruke de større kirkene i regionen til begravelser, innarbeide gode rutiner for desinfeksjon ved inngang og at man sprer deltakerne mest mulig ut i kirka. .

Det betyr at man må sette enda større begrensinger til antallet i de minste kirkene.

Vi tar forbehold om at det kan bli endringer i tråd med helsefaglige råd og myndighetenes beslutninger.

Publisert av:  den 19-03-2020